جاري تحميل ... ألف ياء

إعلان الرئيسية

إعلان

عاجل

إعلان في أعلي التدوينة

جديد علَّم نفسك
آراءتعليممحمد زهران

من ست سنوات وطلاب الثانوية العامة مازالوا جنب الجاموسة في انتظار الواي فاي ؟!!

 

محمد زهران

من ست سنوات وطلاب الثانوية العامة مازالوا جنب الجاموسة في انتظار الواي فاي ؟!!



من الأقوال المأثورة : الخطة دي هتخلي مصر من الـ ١٠ دول الأوائل على مستوى العالم في جودة التعليم ،  وفنلندا نفسها عايزة تقلد التجربة المصرية ،  ودول العالم كلها عايزة تقلدنا في المعجزة دي  ، وإن الطالب وهو قاعد تحت الشجرة في الغيط جنب الجاموسة ، أو وهو قاعد مع زملائه في الكافية هيمتحن الثانوية العامة أون لاين .

وفي الأول قال نت التابلت مجاني ، ورجع قال النت الطالب هيروح آخر النهار مركز الشباب وقصر الثقافة ويشتغل على التابلت بالنت مجاني ، ولما قلت له آلاف القرى مافيش فيها مراكز شباب ولا بيوت ثقافة وإن وجِدت فمعظمها مافيش فيها دورات مياه أصلا ، والكهرباء أغلب الوقت قاطعة عنها ، راح مبلغ الأمن الوطني ، وقال لهم  : بيحاربني وبيحارب المشروع القومي للدولة ، يعني من الآخر. احبسوه ؟!! ، وفعلا فضلت محبوس إلى أن طارت  مليارات قرض البنك الدولي ، ومليارات الدعم الحكومي طارت ، بإجمالي ٢ مليار دولار  بسعر الدولار في عام ٢٠١٨ كان بـ ١٨ جنيه يعني ٣٦ مليار دولار  والتابلت مليون تابلت في السنة بسعر ٥٠٠٠ جنيه يعني ٥ مليار جنيه × ٦ سنين ؛ يعني ٣٠ مليار جنيه + ٣٦ = ٦٦ مليار ؛ غير المليارات الخاصة بالشبكات الفايبر ، غير المليارات الخاصة بالشاشات  ، والروترات ، والراكات ، غير شركات المعلمون أولا ، وديسكفري ،  وأدمودو ، وبيرسون ، يعني أكتر من١٣٠ مليار دولار  وفي الآخر كله طلع فنكوش ، ولا فنلندا ولا دول العالم ولا حتى الصومال أخدوا التجربة ، والطالب لسه قاعد في الغيط جنب الجاموسةة، والطالب قاعد على الكافيه منتظر وصول الواي فاي مركز الشباب علشان يمتحن أون لاين ؟!! .

أنا ما حسبتش فرق العملة بعد تعويم الجنيه ، يعني الموضوع تجاوز ١٣٠ مليار بمراحل ، ورجعنا تاني للامتحان ورقي والتصحيح الورقي ، والوحيد اللي شال الليلة هو العبد لله ١٥ شهر اعتقال خلف القضبان علشان قدمت بلاغ للنائب العام في ٨ / ٩ / ٢٠١٨  حذرت من هذه المليارات المهدرة ، وتوقعت الفشل اللي حصل ، واللي الدولة اعترفت به لكن للأسف بعد فوات الأوان بعد ٦ سنوات من الخداع ، والوزير الحالي كان موجود من بداية المشروع حتى الآن ؟!! .

دكتور محمد زهران ...


***********************


***********************

إعلان في أسفل التدوينة

اتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *