لقاء للدكتور طارق شوقي
انت مهندس ايه علاقتك بالتعليم ؟!.. وزير التعليم يرد
اولا في رده علي سؤال ، انت مهندس ايه علاقتك بالتعليم قال :
. كنت استاذ جامعي في امريكا ، وفي سنة ١٩٩٤ اما ظهر الانترنت ، كنت بستخدمه في وضع كورسات التدريس والتواصل مع الطلبه وفي سنة ٩٥ كنت مشهور باستخدام التكنولوجيا في التعليم
وقتها طلبتني اليونسكو للعمل معها
فكنت مسئول عن الاشراف علي تطبيق التكنولوجيا في ١٩٢ دوله في الفترة من ١٩٩٩ ل ٢٠١٣
يعني اكتر من ١٣ سنة انا سيبت الهندسة وبشتغل تعليم
.نظام التعليم الجديد اللي بدأناه من مرحلة رياض الاطفال ، هو نتاج دراسة كل نماذج التعليم في دول العالم
وعندنا خبراء اخرجوا مناهج لحد تانيه ابتدائي مميزة جدا ومنافسة لاكتر البلاد تقدما في التعليم
.بعد الصف الرابع الابتدائي ، ولادنا هيدخلوا امتحان تقييم عالمي بتعمله دول العالم للتلاميذ في السن دا
ودا هيبقي تقييم للتجربة المصرية في التعليم وهنحط ولادنا علي المسار الصحيح
.بالنسبة لتجربة ثانوى ، احنا بنواجه فكر اولياء امور عايزة ولادها ينجحوا مش يتعلموا وبيرفضوا اننا ندرب الولاد علي الفهم وعايزين نماذج امتحانات محلولة يدخلوا الامتحان يلاقوها ودا مش هيحصل لانه سبب ان ولادنا بيوصلوا الجامعه مببعرفوش لا يتكلموا عربي ولا يكتبوه صح وبينجحوا في الانجليزى وهما مببعرفوش انجليزى
بطلب من الناس تصبر ، احنا مش قاصدين نضايق الطلبة، احنا بندربهم علي مهارة الفهم اللي عمرهم ما استخدموها
لقاء للدكتور طارق شوقي
انت مهندس ايه علاقتك بالتعليم ؟!.. وزير التعليم يرد
اولا في رده علي سؤال ، انت مهندس ايه علاقتك بالتعليم قال :
. كنت استاذ جامعي في امريكا ، وفي سنة ١٩٩٤ اما ظهر الانترنت ، كنت بستخدمه في وضع كورسات التدريس والتواصل مع الطلبه وفي سنة ٩٥ كنت مشهور باستخدام التكنولوجيا في التعليم
وقتها طلبتني اليونسكو للعمل معها
فكنت مسئول عن الاشراف علي تطبيق التكنولوجيا في ١٩٢ دوله في الفترة من ١٩٩٩ ل ٢٠١٣
يعني اكتر من ١٣ سنة انا سيبت الهندسة وبشتغل تعليم
.نظام التعليم الجديد اللي بدأناه من مرحلة رياض الاطفال ، هو نتاج دراسة كل نماذج التعليم في دول العالم
وعندنا خبراء اخرجوا مناهج لحد تانيه ابتدائي مميزة جدا ومنافسة لاكتر البلاد تقدما في التعليم
.بعد الصف الرابع الابتدائي ، ولادنا هيدخلوا امتحان تقييم عالمي بتعمله دول العالم للتلاميذ في السن دا
ودا هيبقي تقييم للتجربة المصرية في التعليم وهنحط ولادنا علي المسار الصحيح
.بالنسبة لتجربة ثانوى ، احنا بنواجه فكر اولياء امور عايزة ولادها ينجحوا مش يتعلموا وبيرفضوا اننا ندرب الولاد علي الفهم وعايزين نماذج امتحانات محلولة يدخلوا الامتحان يلاقوها ودا مش هيحصل لانه سبب ان ولادنا بيوصلوا الجامعه مببعرفوش لا يتكلموا عربي ولا يكتبوه صح وبينجحوا في الانجليزى وهما مببعرفوش انجليزى
بطلب من الناس تصبر ، احنا مش قاصدين نضايق الطلبة، احنا بندربهم علي مهارة الفهم اللي عمرهم ما استخدموها
***********************
***********************